Kirjoittaja Aihe: Leukaluun kipu  (Luettu 64277 kertaa)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Leukaluun kipu
« Vastaus #105 : Marraskuu 05, 2015, 16:27:41 »
Nyt sitten yritän sulatella käyntiäni suu- ja leukapolilla. Ei mennyt niin kuin olin suunnitellut eli kerrasta poikki ja terveyskeskukseen. Kävi aivan päinvastoin. Erikoistuva hammaslääkäri ei ymmärtänyt kolmoishermoasioista ja niiden vaikutuksesta tilanteeseeni yhtikäs mitään, mutta myönsi sentään sen. Olin onneksi ottanut tukun lausuntoja mukaan kasvosoppani tiimoilta, joten hän sai kunnon taustat pohdittavakseen. Hän keskittyi puhtaasti leukanivelten ja purennan ongelmiin ja niitähän minunkin yllätyksekseni riitti yllin kyllin. Molemmissa nivelissä on palautuva välilevyn luiskahdus ja purenta on täysin pielessä. Ongelmapuolen kaikki lihakset kiristävät niin, ettei alaleuka liiku sille puolelle juuri lainkaan. Ongelmakenttä on kuulemma niin laaja ja moninainen, että osastokokouksesta tulee mielenkiintoinen, kun hän esittelee kaiken siellä!  ~:/ Seuraava käynti on jo reilun viikon päästä ja minulle tehtiin selväksi, että nyt vasta laitettiin pyörät pyörimään!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #106 : Marraskuu 05, 2015, 17:06:25 »
Hyvä asia ainakin se, että nyt on monta päätä miettimässä tilannettasi. Eiköhän tuosta jotain hyvää myös seuraa. Kovasti toivon onnea ja jaksamista sinulle  :hoiva:
M50.1 Kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma
Q79.6 Ehlers-Danlosin oireyhtymä (hEDS)

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #107 : Joulukuu 21, 2015, 01:35:18 »
suu- ja leukapolilla käyty,
eipä paljon ollut apua käynnistä.
Oli tutkinut minun kaikkia magneettikuvia
ja tutustunut ketomuksiin toiminnastani,
samaan soppaan selä'n ja niskan oireiden kanssa menee myös nuo leuka ja kasvokivut,
eli johtuvat pitkälsti selän ja niskan kipujen tuomista jännitystiloista,
muuten purenta on kunnossa samoin hampaat,
toinen leukanivelen välilevy oireilee ja naksuu.
Hoitona tuo hoitokisko ja erilaisia venytysliikkeitä,
muuta ei ole tehtävissä..
mutta näillä taas mennään.
rikki niskasta varpaisiin

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #108 : Joulukuu 21, 2015, 02:41:21 »
No voi peikko, että et sinäkään saanut apua.  :( Kiskot ne ovat minullakin ainoa hoito, kun leukakirurgini sanoi suoraan, ettei mitään oikomisia ja leukaoperaatioita, joita polilla ehdotettiin. Kiskotkin jätin lomakuukaudeksi kotiin, sillä posken pureskelu posken jäädessä takahampaiden väliin ei juuri kiinnosta ainakaan näin lomaillessa. Liittyy kuulemma kiskoihin, jotka ovat muuttaneet leukojen asentoa.

Tosi kurjaa, jos jouduit maksamaan kiskoistasi. Minulle kun ne tehtiin suu- ja leukapolin eli erik.sairaanhoidon puolella ilmaiseksi!
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #109 : Joulukuu 23, 2015, 00:49:15 »
miten ihmeessä sinä ne ilmaiseksi sait?,
kalliit oli ainakin nuo minun  >:(

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #110 : Joulukuu 23, 2015, 23:41:26 »
Tiedä häntä nyt sitten.  ~:/ Kolme kertaa olen siellä polilla jo juossut ja kaikista niistä käynneistä olen laskut jo saanut. Maksaahan tk:n hammaspuolella kaikki muukin paikkauksesta lähtien, mutta suu- ja leukapolilla ropeloivat polin maksulla jos vaikka mitä. Ei minulta edes kysytty haluanko koko kiskohoitoa vaan muotit vain tungettiin yhtäkkiä suuhuni. Saati, että joku olisi kysynyt haluanko, kun maksavat tämän verran. Aikoivat jatkaa parin vuoden oikomishoidollakin ja lopuksi operoida alaleuan sopivaksi uuteen purentaan. Olisiko siis mahdollista, että traumaattisen purentavian takia kiskot tulivat pakollisena hoitona. Ymmärtääkseni tämän sortin purentavikojen oikominenkin sujuu pelkillä polimaksuilla.

Mielenkiinnolla odottelen, josko sieltä vielä tipahtaisi lasku.  :thumbsup:
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #111 : Joulukuu 27, 2015, 19:16:33 »
hyvähän se on tietysti jos jotain saa halvemmalla,
eikä ne yleensä jälkikäteen enää mitään laskuja kirjoittele.
Onneksi ei minulla tuossa purennassa ole mitään ongelmaa,
kaikki juontaa jokaisen mukaan vain tuonne selän ja niskan puoleen..

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #112 : Tammikuu 16, 2016, 13:58:47 »
Pakkanen ärsyttää ja tulehduksenkin puoelle äityy leukanivel.
 Toivottavasti joku raja pysyis säryssä. Pakottavia kohtia alkaa olla riittämiin oli yö tai päivä. Koko naamalla ei jaksais  :-\

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #113 : Tammikuu 16, 2016, 22:18:07 »
Kauhulla odotan maanantaiaamun paluuta pakkaseen juuri kasvojen osalta, sillä sitä kipua olen lähinnä täällä ollut karussa!  :(
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #114 : Tammikuu 18, 2016, 00:33:48 »
Voihan teitä  :hoiva:
jaksamista tulevaan  :hali:
ei oo helppoa jatkuva kipu.

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #115 : Lokakuu 09, 2019, 07:54:12 »
Tällaisen ikivanhan ketjun löysin etsiessäni apua ja tietoa ongelmaani.
Olen kärsinyt monta kuukautta alaleuan hampaiden kivusta. Kipu on rajoittunut toiselle puolelle ja etuhampaisiin. Kipu alkoi purenta-arkuutena enkä osannut kohdistaa sitä mihinkään tiettyyn hampaaseen joten en mennyt heti hammaslääkäriin. Olen taipuvainen hammaskiveen ja sen myötä ientulehdukseen joten päätin tehostaa pesua ja hammasvälien puhdistusta jolla saisin mahdollisen ientulehduksen pois. Hoito ei ole auttanut vaan kivut ovat pahentuneet ja muuttaneet kuukausien myötä muotoaan. Viime aikoina kipu on iskenyt ilman mitään ärsykettä. Vihlova kipu on välillä vain poskihampaissa ja välillä etuhampaissa. Tänä aamuna hammaspesun jälkeen viiltävä kipu iski etuhampaisiin. Tuntui kuin viittä hammasta olisi revitty yhtä aikaa irti ilman puudutusta. Itkin ja vaikersin mieheni kainalossa kunnes kipu pikku hiljaa laantui.... :'(

Kävin perjantaina hammaslääkäripäivystyksessä selittämässä tilanteeni. Siellä otettiin kuva muutamasta poskihampaasta joissa tuntui arkuutta koputellessa. Kuvissa ei näkynyt mitään erikoista. Lääkäri totesi, että minulla on kipualueella ienvetäytymää ja löysi myös jonkin pienen reiän jonka paikkasi. Hän sanoi ettei kipu voinut johtùa reiästä vaan ehkä paremminkin ienvetäymästä. Hän sanoi, että kannattaa varata uusi aika mikäli kipu ei hellitä.

Kipu siis jatkuu. Minulla on ollut samalla puolella nenän tukkoisuuttakin nämä pari kuukautta. Sitä olen hoidellut suihkeella. Näiden kahden ongelman liittymistä toisiinsa olen pohtinut. Hammaslääkäri sanoi ettei poskiontelontulehdus heijastu alaleukaan.

Stressiä ja ahdistusta minulla on ollut kesän ja alkusyksyn ajan. Olen pohtinut sitä onko ahdistus aiheuttanut tämän ongelman vai onko tämä kipuongelma aiheuttanut ahdistusta.... En tiedä vastausta enkä tiedä mitä tehdä. :-\ Rahaa minulla ei ole kalliisiin erikoislääkäreihin ja hoitoihin. Olen nimittäin jo ottanut velkaa silmälaseihin ja gyneen jotka olivat pakollisia. :'(
Liekö tämä vain vanhuutta joka täytyy kestää kuin nainen.....

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #116 : Lokakuu 09, 2019, 18:29:53 »
Jaa-a kuulostaapa hankalalta!  :hoiva:
Noihin ienjuttuihin voisi auttaa tehokuuri ientä hoitavaa tahnaa tai suuvettä. Meillä esim hammaslääkäri suositteli Gum Paroex -tuotteita.
Jotenkin tuntuu, että vika saattaisi johtua ikenistä, jos tulee noin hammaspesun jälkeen esimerkiksi.
Voimia sinulle!  :hali:
Ja mene ihmeessä hammaslääkäriin, jos ei ala helpottamaan!  :hoitoon:

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #117 : Lokakuu 09, 2019, 19:17:23 »
Kiitos neuvoista. :) Erikoishammastahna on ollut käytössä jo pitkään.
Kipupiikkejä tulee pitkin päivää aivan yllättäen, tänään 3 kertaa. Välillä niitä on etuhampaissa, välillä poskihampaissa.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #118 : Lokakuu 09, 2019, 22:07:35 »
Minusta kuulostaa kolmoishermolta, joka temppuilee epätyypillisesti. Tyypillisin antaa lyhyitä sähköiskuja pitkin päivää, mutta epätyypillinen voi tuntua juuri tuollaiselta. Kipu vaeltaa pitkin hampaita, mutta yleensä vain toisella puolella. Tiedän useita, joilla on tehty täysin terveisiin hampaisiin juurihoitoja tai jopa poistettu hampaita, koska on luultu kivun johtuvan hampaista. Minulle esim. aloitettiin juurihoito kesälomamatkalla Italiassa, sillä kipu oli järkyttävä ja villiintyi esim. yrittäessäni juoda jotain lämmintä. Tilanne muuttui vain pahemmaksi eivätkä mitkään lääkkeet tuntuneet auttavan kipukohtauksissa. Lopulta tulimme kotiin suunniteltua aikaisemmin, jotta saisin jotain apua. No, ei apua tullut, mutta juurihoito saatiin lopulta valmiiksi ja sain nopeavaikuttesta Tramalia pitkävaikutteiseni lisäksi, jotta selviäisin kipukohtauksista. Minulla ne kestivät pisimmillään noin tunnin. Kohtauksen aikana istuin vain hiljaa ja tuijotin jotain pistettä. Kivun laukaisi lopulta myös kylmä, viima, pureminen jne. Tiedän tarkkaan viikonlopun, jolloin kipukohtaukset loppuivat! Sekin on kolmoishermosäryille tyypillistä, että ne menevät remissioon, mutta saattavat villiintyä jälleen uudestaan.

Vaikka itse kohtaukset ovat loppuneet, niin minulla on huppu tai huivi päässä lähes ympäri vuoden, koska viima provosoi kivun pintaan. Aina välillä myös hampaat alkavat särkeä ja voisin vannoa, että jokaisessa on reikä. Talvella täytyy yrittää pitää ulkona suuta kiinni! Vaivasi kuulostaa siis valitettavan tutulta!  :hoiva: Kolmoishermosärky voi tuntua kasvoissa koko niiden toisella puolella. Poskiontelot, korvat ja silmät voivat silloin särkeä. Ei todellakaan ole mikään pikkuvaiva!  :hoiva:
Polven artrofibroosi

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #119 : Lokakuu 15, 2019, 08:09:38 »
Kiitos Hiker kertomuksestasi ja neuvoistasi. Luin toisestakin ketjusta mitä kaikkea olet kokenut  pään alueen kipujen kanssa. Aivan kamalaa! :'( Kurjaa, että olet tämänKIN vaivan asiantuntija oman kokemuksen kautta. :'(

Minulla ajoittainen kipu jatkuu. Tarkkailen milloin se iskee. Tavallisesti kipu tule vähän ruokailun tai hampaiden pesun jälkeen, ei kesken kaiken. Silloin kipu on todella kovaa enkä pysty keskittymään mihinkään muuhun. Aamu ja ilta ovat kovien kipujen aikaa. Päivisin töissä ollessani on vain pieniä kiputuntemuksia. Kipu ei ole sähköiskumaista tuikkimaista vaan laajemmalla alueella jomottavaa kipua. Ihmettelen miksi kipu ei tule jokaisen ruokailun tai hampaiden harjauksen jälkeen. ~:/

Torstaina minulla on vspaapäivä jolloin minun on helpompaa mennä lääkärille. Aion mennä terveyskeskukseen, mutta en tiedä onko oikea paikka yleis- vai hammaslääkäri. ~:/