Kirjoittaja Aihe: Ihosyövät  (Luettu 108 kertaa)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Ihosyövät
« : Heinäkuu 11, 2019, 11:49:21 »
Kannattaa todellakin katsella ihoaan ja huomioida kaikki muutokset kuten ihottumaläiskät, jotka eivät parane kortisonilla! On pieni vaiva käydä näyttämässä niitä lääkärille, mutta ehkä iso ruljanssi hoitaa, jos muutokset kasvavat ja osoittautuvat lopulta ihosyöviksi!

Olen itse esimerkki siitä, kuinka rusketus ja auringossa oleminen olivat terveellisiä asioita jopa pienille lapsille ja äitini noudatti ohjeita. Talvella ei voinut saada aurinkoa, joten minua istutettiin "alppiaurinkolampun" edessä suojalasit päässä ohjeistettuja minuutteja terveyshoitona. Ihon palamisesta ei lapsuudessani ja nuoruudessani välitetty ja aurinkorasvojen tultua myyntiin suojakerroin oli 4. Kaiken lisäksi harrastukseni ovat olleet koko aikuisiän vaeltamista ja pyöräilyä etelän auringossa.

Reissukokemuksia en vaihtaisi pois mistään hinnasta, mutta nykytiedolla hoitaisin suojautumisen paremmin. Minulta on poltettu muutama aurinkokeratoosi ja jäädytetty pari epäiltyä syövän esiastetta. Muutama vuosi sitten otsastani löytyi leikattava basaliooma (tyvisolusyöpä) ja tulin juuri isommasta operaatiosta. Poskessani ollut ihottumaläiskä alkoi kasvaa ja koepala osoitti kyseessä olevan okasolusyövän pinnallinen alku. Tällä kerralla operoitava alue oli sen verran suuri, että poskessani ja osin leukaluun päällä on nyt noin 5 cm pystyviilto hymyuurteessa. Leikannut lääkäri totesi, että ihon alla saattoi sittenkin olla myös basaliooma , joten joka suuntaan oli yritettävä leikata varmasti puhdas marginaali.

Nämä syövät ovat "kesyjä" ja lähettävät aniharvoin etäpesäkkeitä, mutta  operaatioista saattaa tulla tosi suuria jopa ihonsiirtojen kanssa.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Ihosyövät
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2019, 13:30:37 »
Mulle ihan outoja asioita. Tsemppiä kovasti!  :hoiva: :hali:

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2019, 21:44:39 »
Siis Hiker on jo leikattu  :o   tsemit pikaiseen ja helppoon paranemiseen  :hali:
Mä olen koko ikäni ollut auringossa ilman mitään aurinkosuojaa, ja lapsena juostiin kaikki kesät ulkona, ja sen  jälkeenkin olen nauttinut auringonotosta ja auringossa oleskelusta. Rusketun helposti oikein syvän kauniin ruskeaksi enkä pala oikeastaan ikinä. Joskus iho vähän punottaa, mutta sekin häviää yön aikana  8)  Mä nautin siitä auringosta niin paljon, että olen valmis ottamaan riskin edelleenkin  :innocent:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2019, 06:57:55 »
Hiker, kirjoituksesi olo erittäin hyvä muistutus ja varoitus meille kaikille!!!
Toivottavasti toivut pian leikkauksesta eikä uusia ihomuutoksiai ilmaannu enää jatkossa!